Ya Allah, sesungguhnya tetapkan yang terbaik untuk Syaz dan Paah. Lindungi mereka dan berkati hidup mereka di samping orang yg tersayang. Kurniakan mereka jodoh yang baik, kesihatan yg baik dan segalanya yg terbaik . begitu juga untuk diriku. Amin..

Motivasi diri.

Jadilah diri sendiri, jangan jadi seperti mana orang yang lain mahukan!:)

Murah, murah, murah! Tawaran hebat! Sementara stok masih ada. KLIK SAHAJA, MUDAH KAN?

Si Cantik dan Si Kacak kami :)

20 Jan 2013

CERPEN PENDEK : Dongeng Cinta Kita Bab 5

Assalamualaikum kepada yang beragama Islam dan Selamat Sejahtera kepada yang bukan beragama Islam. Selamat Berhujung minggu semua. Jum baca entry baru. Maaf jika entry sebelum ini terlalu pendek :)

Puteri Syafiyyah Amani terjaga daripada lena apabila terdengar suara orang sedang bercakap di hadapan tingkap bilik Aliff Danial merangkap biliknya sekarang. Izara! Dia kenal sangat suara Izara...

Perlahan-lahan dia mendekati tingkap tersebut setelah bersusah-susah untuk bangun sebentar tadi. Dengan keadan yang mamai dia memperbetulkan niqabnya.

" Abang Aliff, apa kurangnya Izara ni? Kenapa Izara tak boleh jadi isteri abang hah ?" tanya Izara.

" Izara, tolonglah faham...Abang cuma anggap Izara sebagai adik abang saja. Tak lebih dan tak kan pernah lebih!" tegas Aliff Danial.

"Sebab abang suka perempuan berpurdah tu kan? Abang, Izara rasa perempuan tu bukan perempuan baik-baiklah abang...Yelah abang, logik ke perempuan baik ada kat hutan? Dah la tu, bersendirian. Abang tak syak apa-apa ke?" provok Izara.

"Isy, Izara ni! Jangan nak fikir bukan-bukan boleh tak? Kita tak tahu apa sebenarnya tujuan dia, jadi kita tak boleh nak tuduh dia sesuka hati." balas Aliff Danial.

"Abang nak tahu tak muka dia macam mana ?" tanya Izara.

"Abang tak perlu tahu semua itu, wajahnya, dan auratnya biarlah menjadi rahsia. Itu hak dia. Abang ni lelaki ajnabi bagi dia..Jadi abang tak nak apabila Izara beritahu abang, abang akan jatuh cinta dengan keindahan wajahnya bukan dengan keperibadian mulia yang dia ada.." ujar Aliff Danial, ikhlas. Benar dia ingin mencintai Puteri Syafiyyah Amani kerana akhlak, dan agamanya bukan kerana kecantikkan wajahnya. Dan, dia hanya akan mencintai Puteri Syafiyyah Amani apabila gadis berpurdah itu sudah menjadi miliknya yang halal. Puteri Syafiyyah Amani yang sejak tadi menjadi pendengar setia terharu dengan kata-kata Aliff Danial.

'Ya Allah, jika benar dia untukku...Dekatkanlah hatinya dengan hatiku. Jika dia bukan milikku damaikan hatiku dengan ketentuan-Mu' sempat Puteri Syafiyyah Amani berdoa. Dia tidak mahu terlalu berharap. Tiba-tiba dia tersedar ! Dia hampir lupa dengan hakikat sebenar! Ya Allah...

" Abang ni! Bukan tu maksud Izaralah abang! Abang nak tahu tak muka dia tu, hodoh!" lancang mulut Izara mengeluarkan kata-katanya.

Puteri Syafiyyah Amani terkedu. Astagfirullahalazim..Puteri Syafiyyah Amani berisgtifar di dalam hati. Dalam menahan sabar di hati, dia juga tertanya-tanya apakah respon yang akan diberikan oleh Aliff Danial.

"Izara, abang bukanlah lelaki yang mementingkan rupa paras semata-mata. Yang paling penting, hati. Abang lebih suka seorang yang hatinya suci dan bersih. Biarlah secantik mana pun seseorang gadis, kalau hati dia kotor dan mempunyai hasad dengki terhadap orang lain pun, tak guna juga kan?'' bidas Aliff Danial. Selamba. Lalu melangkah pergi meninggalkan Izara yang terpingga-pingga.

Puteri Syafiyyah Amani menyembunyikan senyum disebalik niqabnya. 'Sungguh bijak sekali lelaki itu berkata-kata,' buat kali keduanya hati Puteri Syafiyyah Amani terpikat!

Tiba-tiba terdengar pintu bilik diketuk. Puteri Syafiyyah Amani terkejut. Puteri Syafiyyah membuka pintu perlahan. Mak Temah berada di hadapan pintu sambil tersenyum. Di tangannya terdapat beberapa helai baju yang dilipat kemas.

" Ambillah baju ni..Pergi mandi! Bilik air ada dibelakang rumah ni. Jangan risau, Aliff Danial dah ke hutan tadi. Nak pergi cari herba katanya. Pak Ali ada dalam bilik, tengah tidur.." kata Mak Temah sekaligus mengurangkan rasa bimbang di hatiku. Macam tahu-tahu je Mak Temah ni.

" Terima kasih Mak Temah kerana begitu memahami," ucap Puteri Syafiyyah Amani. Ikhlas dan terharu.

Puteri Syafiyyah Amani membuka niqabnya perlahan-lahan setelah Mak Temah membawa diri. Dia ingin menyegarkan diri setelah hampir seharian berada di sini.

Dia memakai pakaian yang diberi oleh Mak Temah. Sepasang baju kurung yang berwarna merah jambu itu sangat padan dengan dirinya. Tidak ketat. Setelah selesai memakai pakaian, dia keluar daripada bilik air cepat-cepat untuk mengelakkan orang lain melihat wajahnya. Kini dia hanya memakai tudung tetapi tidak menutup wajahnya.

Tetapi, tanpa disedarinya ada seseorang sedang membasuh kaki di hadapan bilik air tersebut. Mata mereka bertaut.

"Subhanallah.." kata seseorang.


P/s : Ha, entry kali ni sampai sini je boleh? Nak tahu siapakah 'seseorang' itu ? Nantikan next post okey ? Thanks kerana sudi membaca!

No comments:

In LOVE