Ya Allah, sesungguhnya tetapkan yang terbaik untuk Syaz dan Paah. Lindungi mereka dan berkati hidup mereka di samping orang yg tersayang. Kurniakan mereka jodoh yang baik, kesihatan yg baik dan segalanya yg terbaik . begitu juga untuk diriku. Amin..

Motivasi diri.

Jadilah diri sendiri, jangan jadi seperti mana orang yang lain mahukan!:)

Murah, murah, murah! Tawaran hebat! Sementara stok masih ada. KLIK SAHAJA, MUDAH KAN?

Si Cantik dan Si Kacak kami :)

26 Jan 2012

Cerpen Pendek : Dongeng Cinta Kita Bab 2


Hijab 2


Mata Aliff Danial terpaku kepada sekujur tubuh yang terbaring di hadapan sebatang pokok rambutan yang sedang rendang . Terdapat seekor ular tedung yang panjangnya lebih kurang sekaki sedang menuju kearah seekor kuda yang berada berdekatan dengan sekujur tubuh tadi .
“ Ya Allah ! “ Aliff Danial terjerit kecil .
Dia pantas menuju ke arah sekujur tubuh tersebut . Ular tersebut dibunuh menggunakan parang tajam yang dibawanya tadi . Niatnya ke hutan adalah untuk mencari akar kayu untuk merawat demam Pak Cik Ali yang semakin hari semakin teruk . Aliff Danial mendekati Puteri Syafiyyah dan tertunduk melihat tubuh gadis itu . Mencari kawasan dimana kesan patukan ular tadi .
“ Subhanallah , matanya sungguh cantik . .. Keningnya terbentuk rapi dan bulu matanya sungguh lentik . Tapi hanya itu sahaja yang dapat aku lihat … Perempuan ini sangat  menjaga auratnya ,‘’ desis Aliff Danial perlahan .
Akhirnya matanya tertacap pada kesan patukan ular tadi pada kaki Puteri Syafiyyah Amani . Aliff Danial memegang kaki Puteri Syafiyyah perlahan . Aliff Danial berasa sedikit bersalah kerana memegang kaki seorang wanita yang bukan mahramnya tetapi dia harus menyelamatkan ia sebelum bisa tersebut semakin merebak . Bisa ular tersebut disedut dengan kuat lalu diludah dengan cepat agar tidak memudaratkan dirinya sendiri . Dia membawa diri ke sungai lalu berkumur .
“ Apa yang harus aku lakukan ye ? Aduhai , Ya Allah . . Kau berikanlah aku petunjuk ,” gumam Aliff Danial perlahan sambil memerhatikan keadaan di sekelilingnya . Hanya ada dia , perempuan itu dan seekor kuda . Kuda?
“ Aku akan membawa gadis ini pulang ke rumah Pak Cik Ali  agar dia dapat berehat dengan secukupnya ! Wahai kuda , bolehkah aku menunggangmu ? “ kata Aliff Danial sambil mengusap kepala Dragon perlahan-lahan. Puteri Syafiyyah digendong perlahan setelah dia sudah berada di atas Dragon .


Puteri Syafiyyah Amani terpinga-pinga sendirian di berada di atas katil di sebuah rumah yang begitu asing baginya .  Dia tidak tahu samaada dia sebenarnya sudah selamat ataupun berada dalam keadaan bahaya .
“ Argh , menyesal pula aku membawa diri ke hutan…Mungkin inilah akibatnya jika menderhakai ibubapa sendiri…” gumam Puteri Syafiyyah Amani sambil meraba-raba tubuhnya. Akhirnya dia pasti tubuhnya masih dibaluti pakaian yang sama sebelum dia pengsan sebentar tadi , tapi bahagian wajahnya telah terdedah . Dia bingkas bangun lalu sehelai tuala lembab jatuh ke ribanya . Barulah dia mengerti mengapa hijabnya telah terbuka sedikit . Tiba-tiba pintu bilik tersebut terkuak perlahan .
“ Cik dah sedar ? Maaflah , saya terpaksa buka hijab cik tadi … sebab badan cik panas sangat . Maafkan saya ,” tutur seorang gadis yang hampir sebaya dengannya . Gadis itu tertunduk apabila mereka mereka bertamu .
Puteri Syafiyyah Amani beristifar panjang apabila melihat pakaian gadis tersebut . T- shirt yang berlengan pendek itu hanya dipadankan bersama kain batik yang berbunga-bunga kecil .
‘ Ahh , mungkin dia tinggal bersendirian .’ getus hati Puteri Syafiyyah Amani .
“ Tak apalah adik , terima kasih sebab selamatkan saya,” kata Puteri Syafiyyah Amani .
“ Eh , tak ada maknanya aku nak selamatkan kau , Abang Aliff tu yang selamatkan kau” tutur gadis tersebut .
‘ Amboi , tadi bukan main lemah lembut lagi . Pijak semut pun tak mati semut tu , dah nyawa-nyawa semut la’ Puteri Syafiyyah Amani bergumam lagi .
“ Ohh , ucapkan terima kasih kepada beliau bagi pihak saya ya,” Puteri Syafiyyah Amani masih lagi mengekalkan keayuan dan kesopannya kerana memikirkan bahawa dia sedang menumpang di rumah gadis tersebut .
“ Ucaplah sendiri , isy,” gadis itu keluar dari bilik dengan bongkaknya .
“ Suka hati kaulah labu ,”
Puteri Syafiyyah Amani membuat keputusan setelah beberapa minit berfikir . Dia seharusnya pergi meninggalkan rumah ini . Nampak gayanya , gadis tadi terang-terangan menunjukkan dia tidak suka dengan kehadiran Puteri Syafiyyah Amani disini . Kain kecil yang menutup mukanya dipakai kembali . Namun , sebelum kakinya sempat menjejak lantai sejuk rumah itu dia mengaduh sendirian.
“ Ah ,sakitnya. .” rungut Puteri Syafiyyah perlahan . Kaki sedikit bengkak akibat bias ular tersebut . Namun sempat lagi Puteri Syafiyyah mengucap syukur kerana dia telah diselamatkan . Tak sanggup rasanya mati dalam keadaan derhaka kepada bonda dan ayahandanya .
Puteri Syafiyyah Amani tetap bangun perlahan-lahan dan menuju ke biliknya . Rumah batu itu kelihatan baru namun dekorasi dalamannya masih lagi mengekalkan cirri-ciri tradisional . Dia memandang sekeliling sambil berjalan dengan perlahan-lahan .  Senyap sunyi rumah tersebut , hanya kedengaran bunyi sesuatu diasah . Tanpa menunggu lagi , dia mencari-cari dia mana bunyi itu datang . Setibanya di hadapan pintu rumah tersebut , dia melihat sesusuk tubuh yang duduk membelakanginya sambil mengasah pedang . .
“ Encik . .”  Puteri Syafiyyah Amani memanggil perlahan .
Aliff Danial berpaling .
Zupppp . Panahan cinta bermula . .

No comments:

In LOVE